PS 64 pn. „Akademia Jasia i Małgosi” w Białymstoku

Aktualności

PS 64

Co wiem o jeżu? - scenariusz 17.11.20

Podstawa Programowa – Obszar IV (1, 18)

Temat tygodnia: Przygotowanie zwierząt do zimy

Temat zajęcia: „Co wiem o jeżu?''– rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji i wiersza B. Formy pt. „Jeż”.

Cele: -  poszerzenie wiadomości na temat jeża (wygląd jeża, jego sposób poruszania się, odżywiania, przygotowanie się do zimy)

- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

  1. Rodzic odczytuje zagadkę:

Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za dziwny zwierz?
Czy już wiesz? To jest mały…….(jeż)

Dziecko rozwiązuje zagadkę.

  1. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza B. Formy pt. „Jeż” i ilustracji.

jeż-na-trawie.jpg


Rodzic odczytuje wiersz:

Czy ktoś wierzy, czy nie wierzy,

jestem sobie mały jeżyk.

Bardzo ostre igły moje,

więc nikogo się nie boję.

Często w cieniu sobie siedzę,

jem szkodniki, spulchniam glebę.

Jeżyk bardzo dobrze słyszy,

W nocy umie łowić myszy.

Gdy nadciąga groźna zima,

smacznie w norce spać zaczynam.

Pod pierzyną z suchych liści

pewnie mi się lato przyśni.

- Opowiedz jak wygląda jeż. (pokazujemy dziecku ilustrację).

- Po co jeżowi są kolce?

- Co lubi jeść jeż?

- Jak jeż spędza zimę?

  1. Ciekawostki z życia jeża – zabawa dydaktyczna. Rodzic rozcina kartkę z narysowanym jeżem na 4 części i układa je pomieszane na stole (z drugiej strony jest cyferka, która oznacza jaką ciekawostkę na temat jeża ma przeczytać rodzic). Dziecko wybiera dowolną część kartki i próbuje odczytać cyfrę np.1 – rodzic odczytuje ciekawostkę, dziecko wybiera następny fragment kartki – rodzic odczytuje kolejną ciekawostkę itd.

1 - Kolce jeża są prążkowane przemiennie biało i czarno. U młodych jeży zaraz po urodzeniu są miękkie i twardnieją z wiekiem.

2 - Wydłużony pysk jest zaopatrzony w ostre zęby, za pomocą których jeż radzi sobie nie tylko z dżdżownicami, ale również potrafi upolować węże. Oprócz tego jeże jedzą ślimaki, owady, jaja ptaków, małe płazy. Jeże nie jedzą jabłek!

3 - Jeż prowadzi nocny tryb życia. Zaniepokojony zwija się w kulkę i wydaje charakterystyczne dźwięki (posapywanie);  broni się przed drapieżnikami dzięki kolcom; podczas próby dotknięcia jeż zaczyna się trząść- ma to na celu ugodzenie drapieżnika kolcami.

4 – Jeże zapadają w sen zimowy. Gdy temperatura za oknem jest równa 10 stopniom Celsjusza ssaki te, zapadają w sen zimowy, stają się otępiałe. Ich domem są malutkie norki, w których panuje stała temperatura, dzięki czemu bez problemu mogą przetrwać tam trudne warunki atmosferyczne panujące w zimie.


 Zabawa ruchowa „Spacer jeży” – dzieci poruszają się na czworakach , naśladując zachowanie jeża, pofukują, drapią łapkami, na hasło „Jastrząb” siadają na piętach i chowają głowę, tworzą łuk z wygiętych pleców.

II zajęcie

Temat: „Jeż” – lepienie z masy solnej.

Cele: - ćwiczenie małej motoryki

- utrwalenie wiadomości na temat jeża, doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania całym zdaniem.

1. „Wywiad z panem jeżem” – zabawa dydaktyczna w formie mowy dialogowej. Dziecko jest jeżem, rodzic reporterem. Dziecku można przygotować emblemat jeżyka, rodzic trzyma w ręku mikrofon (zabawkę lub dezodorant) i przeprowadza wywiad z „panem jeżem”. Rodzic zadaje pytania, dziecko odpowiada.

- Panie jeżu, po co potrzebne są panu kolce?

- Kiedy wyrusza pan na polowanie?

- Co pan lubi jeść najbardziej?

- Jak spędza pan zimę?

Rodzic: dziękuję za wywiad, życzę miłych snów.

  1. „Jeż” – lepienie z masy solnej.

Przygotowanie masy solnej: 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli, 1 łyżka oleju, około pół szklanki wody. Wymieszać mąkę, sól i olej, stopniowo dolewać wodę i ugniatać masę. Masa ma być elastyczna (w razie potrzeby dolać wody albo dosypać mąki).

Z masy solnej dziecko formuje kształt jeża, oczy i nosek można zrobić z ziaren pieprzu, kolce z pestek dyni lub słonecznika, ewentualnie z zapałek. Można zrobić całą rodzinę jeży. Miłej zabawy!

Kontakt

Przedszkole Samorządowe nr 64
pn."Akademia Jasia i Magłosi" w Białymstoku

ul. Dubois 12, 15-349 Białystok

(85) 745-30-50, (85) 745-39-07
(85) 745-30-50


SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI