Podstawa Programowa – Obszar IV (1, 18)
Temat tygodnia: Przygotowanie zwierząt do zimy
Temat zajęcia: „Mieszkańcy naszych lasów''– rozmowa z dzieckiem na podstawie filmu edukacyjnego, poszerzanie wiadomości na temat świata przyrody.
Cele: - wie jakie zwierzęta zamieszkują las
- rozpoznaje odgłosy zwierząt i potrafi je naśladować
- potrafi odgadywać zagadki
Zajęcie I
- „O czym będzie mowa”- zagadka wprowadzająca do zajęć.
Liściaste i iglaste drzewa w nim rosną,
Wszystkie pięknie zielenią się wiosną,
Jesienią się złocą i brązowieją
a zimą białą pierzyną okrywają
W ich otoczeniu, różne zwierzęta mieszkają,
Swym domem to miejsce s nazywają.
Znajdziesz też tam grzyby, poziomki , jagody i borówki
Wiecie o czym mowa? Ruszcie swoje mądre główki!
2.”Leśne zwierzęta” film edukacyjny .
https://www.youtube.com/watch?v=FxaS8WkMaXU
Po obejrzeniu filmu zadajemy dziecku pytania typu:
- jakie zwierzęta wystąpiły w filmie?
- które zwierzęta zasypiają na zimę?
- gdzie mieszkają dane zwierzęta?
- czym się żywią ?
Po odsłuchaniu podczas filmu odgłosów zwierząt spróbujcie je naśladować .
- „Kto w lesie mieszka?- zagadki słowne
- Jest brunatny, bardzo duży, nos ma czarny, futra w bród, zaś ze wszystkich smakołyków on najbardziej lubi miód. (miś)
- On jest dziki, on jest zły On ma bardzo ostre kły. Gdy go ktoś w lesie spotyka, to na drzewo szybko zmyka. (dzik)
- Podobno jest chytry, do kurników się wkrada Codziennie rude futerko zakłada. Ma pociągły pyszczek i puszysty ogonek Podobny do pieska, lecz w lesie ma swój domek. (lis)
- Mądre oczy, duża głowa w nocy łowi w dzień się chowa. Zgadniesz po tych paru słowach, że ten ptak to … (sowa)
- Jest zgrabna i płochliwa W lesie je trawkę, liście zrywa. Jest zwinna jak panna. Kto to taki? To jest ...(sarna)
- Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę Jak ja się nazywam? Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)
- Ma króciutkie nóżki, i maleńki ryjek, chociaż igły nosi, nigdy nic nie szyje. (jeż)
Zajęcie II
Podstawa Programowa – Obszar I (5)
Temat zajęcia: „Ćwiczmy razem” – zajęcia ruchowe wg metody W. Sherborne.
Cele: - wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z rodzicem
- rozwijanie u dziecka poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera
- rozwijanie u dzieci, za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej je przestrzeni, usprawnianie ruchowe
Uwaga: ćwiczymy na boso, na podłodze bez dywanu.
Przebieg zajęć:
- Ćwiczenia kształtujące świadomość własnego ciała
- Powitanie paluszkami – rodzic siedzi naprzeciwko dziecka, witamy się ze sobą paluszkami rąk (po kolei dotykają się poszczególne palce) i całymi dłońmi
- Powitanie stopami – witają się ze sobą palce stóp, piety i całe stopy
- Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
- Wagoniki – rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko, przesuwają się po podłodze w różnych kierunkach
- Jak najwyżej – leżenie na plecach – sięganie rękoma i nogami „do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcania żarówek
- Bączek – siedzimy na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi, odpychając się rękoma próbujemy obracać się w miejscu wokół własnej osi
- Raki – leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głową odpychamy się nogami i przesuwamy na plecach po podłodze
- Ćwiczenia oparte na relacji „z”
- Lustro – rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka. Zmiana ról.
- Domek – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami
- Wycieczka – dziecko leży na plecach, rodzic ciągnie dziecko za nogi, potem ręce i przemieszcza się po pokoju
- Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”
- Paczka – dziecko zwija się w kłębek, mocno zaciskając ręce i nogi a rodzic próbuje je rozwiązać. Zmiana ról.
- Przepychanie – dziecko i rodzic siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać plecami
- Skała – rodzic siedzi na podłodze, dziecko próbuje przesunąć rodzica. Zmiana ról.
- Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
- Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”
- Kołyska – rodzic w siadzie rozkrocznym obejmuje rękoma dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki